Monday, December 2, 2013

Lansering av Thomas' julekalender 2013!

Hei og velkommen! I år tenkte jeg å kjøre min tradisjonelle topp 10-albumliste som julekalender, altså at jeg poster én anmeldelse om gangen opp mot julaften. («Men, det skal jo være 24 luker i en julekalender, og en topp 10-albumliste inneholder nødvendigvis bare 10 innlegg,» innvender du kanskje umiddelbart? Vel, joa, men what with eksamenstid og alt annet man skal få gjort de siste dagene i Trondheim for denne gang, tror jeg å få til 10 anmeldelser på 24 dager er sånn cirka akkurat det jeg har kapasitet til.) (Å ja, ikke tro jeg hadde glemt at jeg var inni en parentes.)

En selvfølgelig ulempe med denne fremgangsmåten er at de minst spektakulære platene kommer i starten, så jeg mister kanskje noen av lasset på veien, men som alle som har et halvt bein i musikkverden vet, har 2013 brakt med seg noen virkelige høydarer av noen album, som absolutt er verdt å vente på! I tillegg tenker jeg å åpne ballet med noen som nesten kom med på lista. Og da tar jeg gjerne et par-tre i slengen. De fortjener hederlig omtale, men det blir med at jeg nevner dem kort, tror jeg, og i ingen spesiell rekkefølge. Honorable mentions, som det mer presist kan kalles.

Så uten noe mer om og men – dagens to honorable mentions:

Jared Evan & Statik Selektah – Boom Bap & Blues
Soul, hip-hop og RnB i skjønn forening. Stilsikkert, fengende og elegant trør de på litt nye stier, og det er årntli digg å høre på. Den ene sangen er like god som den neste, det er en skikkelig gjennomført og helstøpt plate. Sang 10 og 11 kunne like godt stått som sang 1 og 2, og du nikker anerkjennende hele veien gjennom. Skal jeg likevel trekke frem en sang til de som bare skal høre én, må det bli UmaThurman.


Atoms for Peace - Amok
Sideprosjektet Radioheads Thom Yorke, en aldri så liten supergruppe med blant andre Flea fra Red Hot Chili Peppers som leker seg på bass. Det er stort sett fin Thom Yorke-sang over heftig slangende rytmer. En Thom Yorke-plate som faller utenfor Topp 10-en min? Det er jo litt sprøtt. Atoms for Peace er sinnsykt bra live, og mens plata muuuligens ikke er alt den hadde potensiale til, er den likevel flott. Et fint spor er Before Your Very Eyes, hvis video også er fet.

Snart følger flere runners-up, og så braker det løs med topp 10. Da følger også mer omfattende omtaler. Heng med!

No comments:

Post a Comment